søndag 13. mars 2011

Ny header og litt kreative kromspring

Hei søndag i mars!!

Fekk gubben tell å lage ny header tell meg og eg syns dæinn blæi kjæmpefin...mæ bilde av bloggarn som lita da ho låg på Vænsmoen ilag mæ morfarn sin som hadde tuberkulose (eg hadde snev av tuberkulose nåkka som gjorde at eg slapp å ta pirke` på skoln`...huske æinda de store boksan på læmmen mæ svarte små kule som va medisin...huske ikkje om eg måtte ta dæinn...dæ e blidd meg førtælt at kvær gång dæm kom mæ medisin så snudde eg rompa ivere`førr at dæm skulle sætte sprøyta så dæ va`væl medisin eg fekk da...) hæimlaga såpa mæ lavendelolja laga av kokosfæitt (delfiafæitt),kaustiksoda, dråppa mæ lavendelolja og tørka lavendel på toppen ijnnpakka i arkan fra læsebøkern mæ ruilltrå` surra ruint og en medaljong fæsta på framsia...og dæinn sjabba hæstn mæ vogna som eg fainn blaint` lekan på et tæppe på bakken på garasjesalge på Safa i fjor høst...føle at dæinna headern e mæir meg...
Ætter at eg kom flaksanes hæim fra <3 bæstemorguille <3 på mandagen som va` har eg fått inspirasjon tell nån kreative kromspring i dæ likkje røe` huse i skogen...dattra mi sætte meg på ideen om å hækle vimpla og sånn blæi dæm...
her ligg fæm vimpla på rad og række...dæm ligg på sokkertøytæppe tell go`pia...dæ væks sakte mæn sekkert fram imæilla hæinnern...

la opp 32 maske tell kvær vimpel og fæillte ei maska på kvær sia ainnakvær omgang...hækla tellsammen 7 støkka...eg har brukt Mor Åse bomuillsgarn fra Rema som e hækla mæ fastmaske...dærætter hækla eg en kainnt oppe og fortsætte mæ 12 luftmaske i mæilla kvær vimpel...på æinnan har eg hækla to remse mæ luftmaske førr å kuinne knyte dæm når dæm skal hænges opp...

har hængt dæm på de gamle vijnduan i gangen foreløpi`...får se kor dæm havne ætterkvært...

dæm gjør seg ganske godt mot dæ brune gamle treværke...

i samme slængen tok eg å jor`e færrdi et "bilde" av Madonnaen Guadalupe som eg hækla i fjor sommar mæ knækt hainnledd i gips...ukrutt førrgår ikkje så lætt...hækles skulle dæ åkke som...
tok og kleppte tråa og fæsta på fryinsa...
her vises madonnaen bere`...

en ængel på kvær sia av madonnaen...
væit ikkje hæilt kor eg skal hænge ho mæn foreløpi` har eg hængt ho på pyinthainndukshyilla...trur eg skal hænge ho på mæilladørra ut tell vijnnfange...må få tak i gardinvaier og kroka først...her vises skyen ho står på godt...

og mæns eg først va i gang tok eg likesågodt æ pyinta nån egg av plast som eg kjøpte på Panduro i fjor tell påske...kom jo hæim fra dattra mi i Enebakk på Påskaftn i fjor så da blæi dæm ikkje laga...litt tidli`æinda i år mæn dæ får våge seg...

her ligg dæm ijnni osteklokka på et gammelt metallfat fuinne på Safa førr et par år sia...

prøvepyinting ijnni osteklokka på kjøkkenbore`oppå et hækla plædd i bæstemorrute...
tok å limte på tækst og bilda fra de gamle boksien fra læsebøkern eg har brukt ridliar og kleppte ut nån fine bilda fra en pose fra  <3 Sofies Villa <3 og tell slutt tok eg ræstan fra dæinn gamle "pæls-jakken" og limte på...

dettan e et gammelt bilde av slava fra Afrika...syns dæ kuinne være mæ når dæm skal hænges opp tell Påske...dæ får representere lidelseshistoria som Påska egentli hainnle om...

Nikolai Wergeland får representere dæ kristne budskape som Påska og hainnle om...

oppe på toppen av eggan va dæ limt på et kvitt silkebainn tell opphæng...tulipana e førr meg et vårtægn...

og sommarblomster...
syns dæm blæi både vårli`... romanstisk og rustikk...tell Påske skal dæm få hænge på påskerise`...

tok og dæinn likkje sigaræska eg fainn i en av bodan i Enebakk og kledde ho i boksie mæ blomsterbilda og "pæls"...


synss dæinn blæi som et fint smykke...romanstisk og rustikk dæinn og...kainn kanskje bruke dæinn tell å ha bilda i....

Dæ kainn verke litt absurd å hoille på mæ både blogging og lage vårlie påskeegg når mainn tænke på tragedien i Japan...bildan som ruille over tv-skjærmen e hjærteskjæranes og utaførr fatteævne...mæn hadde eg ikkje kuinna konsentrere meg om å lage nåkka fint å se på hadde eg væl tørna...mine tanka går tell aille som e ramma i Japan no... 
I morra skal eg se om eg kainn fijnne nån vårtægn tell "Vårtægn på mandaga"...ser dårli` ut foreløpi`mæ nysny utaførr husdørra...får kanskje ta meg en tur i fjæra og se om eg kainn fijnne nån` vårtægn dær...måsa førr eksæmpel...fijnn sekkert på nåkka uansett...so long :o)

1 kommentar:

  1. Så effektiv du har vært! Lar mæ imponere =)
    Veldig fint heklabilde!

    Ha ei god natt! Nu e det straks senga på mæ i alle fall.

    Renate

    ps. flott header og, Gubben din e flink ;)

    SvarSlett