tirsdag 25. januar 2011

Strekkeprosjækta

Mæns deinn berømte enersjien lar veinte på seg kainn eg vise nån av strekkeprosjæktan mine som har bidd tell både før influensabølgen og no seinast....
Her ligg tre par på rad og række...de røe skal bli dattra tell dattra mi sin samboer...dæm blei strekka i romjula...di svarte blei strekka før jul og dæm har go`pia vårres fådd...de fræmste grønne mæ mønster har søstra mi fådd i bursdagsgave:)


når dokker e kommen fram tell hellfeillinga strekkes dæ fram og telbakers rætt og rangt på 2 av pinnan...når ønska længda på helln  e oppnådd...eg strekka 16 omganga fram og telbakers...så byinne feillinga...strekk rætt tell dæ står 6 maske igjænn på første pinne...ta så sammen to maske strekk rætt de 4 resteranes masken...på næste pinne stekkes de første 4 masken rætt og de to næste masken strekkes sammen...strekk ræstn av masken ut pijn rætt...snu arbeie og strekk rangt tell dæ står igjænn 6 maske og strekk to maske sammen og strekk resteranes maske rætt...på næste pinne strekkes 4 maske rætt og så to maske sammen og ræstn av masken på pijn strekkes rang...fortsætt mæ feilling fram og telbakers tell dæ står 5 maske igjænn på kvær pijnne...ailtså 10 maske tell sammen...dæ bli breidda på helln...

la pijnnan stå i arbeie mæns dæ taes opp maske lang sien på helln...trur eg tok opp 22 maske på dissan sokkan...strekk deinn første omgangen på helln mæ vridde rætte maske...strekk de to næste pinnan likens som på rangbainna ailtså to vridde rætte og to range...ta opp samme antall maske på aindre sia av helln og strekk rætte vridde maske...eg vrir dæm førr at dæ skal bli tættar maske langs hellsia...no e dæ 16 maske på på overpinnan og 22 maske på hellpinnan så førr å få samme antall maske på på hellpinnan feilles to maske i byjnnelsn og sluttn av kvær omgang på hellpijnnan...dæ bli en fin kjile på kvær sia av helln...fortsætt å strekke tell ønska længde på fotn og feill av to maske i byjnnelsn og sluttn av kvær omgang i kvær sia av sokken tell dæ står to maske igjænn på kvær pijnne...feill de to siste på kvær pijnne og dra deinn feilte maska over de næste to tell dæ står ei maska igjænn...slit av tråen mæ go` margin og dra deinn igjønna siste maska...og fæst deinn på ranga...fæst aille lause tråa på ranga. Eg har laga en flættetrå av tråen eg starta mæ på kaintn oppe på sokken sånn at dæm kainn knytes ihop så bli deinn ikkje så lætt makelaus...



vesst mainn ønske kainn mainn strekke mønster på sia av leggen einten hjerta eiller firkainta...eiller ætter ei fantasi...eg strekka 6 omganga mæ rætt og så fainn eg mettn...i dettan tellfeille blei mettn på sluttn av en pinne og i byjnnelsn av næste pinne i kvær sia...maskan strekka eg vrang dær eg ville at mønstre skulle vises og så e dæ bære fantasien som sætte greinse...eg har brukt sættpinna nr.3 og Mor Åse-garn fra Rema 1000

Dissan blei ganske lang...mæn dæ bestæmme kvær ænkelt sjøll kor lang dæm vil ha dæm omså knestrømpa...Vintagepia-logoen mæ kolibrien får lov tell å følle mine halvstrømpa...
I næste ijnnlægg skal dokker få se ka eg har prøvd meg på....so long:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar