søndag 2. januar 2011

Nye tanka 2011

Bli litt satt ut av aille fantastiske interiørblogga...aille e så flink tell å ta bilda og staile....eg prøve så godt eg kainn mæ digitalkamerae tell dattra mi...ikkje aille bildan bli like bra,mæn eg satse på at dæ eg lægg ut e nåkka eg kainn stå førr,uansett bildekvalitet:) Får ønske meg et orntli kamera i 50-års-gave tell høstn...
Her kjæm nån inspirasjonbilda av vinduan som eg fekk i 49-års-gave fra deinn gamle fjøsn på Rognså....
to av vinduan står atmæ baddørra og sækken som eg fainn da eg va hos dattra mi i Enebakk står imæilla dæmm...dæinn røe julstrømpen e dæ tanta mi som har laga førr mange år sia,ho som eg fekk herbariume hos og vintagestrutn mæ pæls hæng over dæinn ilag mæ go`pia sett smykke som ho fekk fra dattra mi i Enebakk

længer ijnni gangen (vi har en lang "tarm"av en gang) står to ainner gamle vindua fra dæinn samme fjøsn mæ pepperkakehjerte go`pia laga...

ka eg skal gjøre mæ dæm eiller bruke dæm tell veit eg ikkje einda...skal eg sjabbe dæm eiller la dæm være sånn som dæm e...dæm som kjeinne meg veit kor gla eg e i å sjabbe ting...forløpi får dæm stå her ute i gangen sia dæ blei så tomt ætter at eg rydda dær tell jul....kanskje bli eg å sjabbe nån og hænge dæm over sænga vårres...får se ka dæ bli tell ætterkvært:)

dæmm fungere utmærka tell å hænge opp sokka og laidda tell tørk (de røe,dæm fekk go`pia fra go`tanta si,søstra mi, som ho har laga:)) når ho har vorre ute og hærja i snyen:)

dæinna nissn som kjik fram fra juletree har bestaindi passa på julepakkan oppigjønna åran,dæinn har vorre mamma sin og dæinn får komme fram kvær jul....

han ser litt brysk ut sånn at ingen tørr å røre gavan....

på juletree hæng en ængel som egentli va oppi en strut som dattra mi i Enebakk laga på skoln førr nån år sia....så løssna stroppa tell strutn og da fekk ængeln komme på tree istede...syns deinn e så fin:)

søllfuggeln fra Nille i Enebakk fekk og komme på tree...

dæ samme fekk vintagehjerte som eg har laga av gamle hamra sainnkakeforme...ser at mange aillereia har hevve ut juletree,mæn her får dæ stå tell 13-dag-jul som e 6.januar....juletrefotn e gammel,grønn og av støypjern og har plass tell ei flaska mæ vattn...gubben har vorre flink å vatne tree så dæ ryr ikkje så mykkje einda:)

tell slutt vil eg vise dokker tallærkenhyilla fra Nordal som vi har i gangen....deinn har nån serveringsfat og nån flate og jupe tallærkena som eg va så hæilldi å fijnne på Fretex i Harstad førr litt sia....nåkka har eg fuinne på garasjesalge på Safa i høst

særveise har samme mønster som bæstemor (mormor) sett sæsrvise og eg bruke de store serveringsfatan både titt og ofte når vi skal ha fin middag...de små bruke eg tell mollfat (skrellfat)...

e på utkjikk ætter fleire av samme typen...syns relieffe og mønstre e nydeli!

på toppen står litt gammel nips fra min barndom....spesielt hønsa og han`...dæm sto tell pyjnt oppe på pyjnthainndukshyilla i kjøkkene tell ho mor (mi mormor)...og da eg va lita brukte han far (min morfar) å sønge tell meg: "kykkeliky sa hanan i drammen"...da brukte eg å sei "far,eg ser ikkje drammen"...eg trudde eg kuinne se drammen by...utruli fine mijnna fra en sorgfri barndom:)
 Da va dæ tia førr å ta kvæilln....go`natt...så "sees" vi om ikkje så længe:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar