mandag 13. desember 2010

Huse i skogen - ei pepperkakehsuførtælling

Eg va borte på lørdagskveilln nån tima og da eg kom heim fainnt eg dæinna i kjølskape...
pepperkakedeig ala go`pia


søte,snille go`pia hadde laga deigen heilt aleina...fuinne oppskrefta på nætte,målt og veidd,smæilta sokker,smørr og sirup...deigen va heilt pærfækt...mjuk og go å kjævle ut...


så da tænkte vi å lage pepperkakemæinn,dame,hjærta og masse ainner pepperkake...mæn så sei go`pia:
"kainn vi ikkje lage pepperkakehus"..."jau" sei eg,"dæ kainn vi væll,mæn da må vi fijnne mal tell huse"...som sagt så gjort...på nætte fainn vi dettan huse:


"Huse i skogen"...dettan må dæ bli tænkte vi...


spesiell form...


ænkel beskrivelse....og så heite dæ "huse i skogen"....så da bar dæ tell værks mæ å konstruere og måle mæ linjal...og her ligg delan klar tell montering...


grantre,dørr,takstein og litt svidd pipe...


for og bakdel på huse mæ vindue og skoidde...


meir takstein....


take som takstein skal fæstes på...

"fotn"som huse skal stå på....så gjænstår dæ å se om vi får tell å montere dæ...dæ skal limes mæ smæilta kokesjpkolade...har brukt smæilta karamællisert sokker på hus eg har laga førr...dæ bli næste byggetrinn på huse i skogen,så får vi se om dæ bli nåkka å vise fram når vi e færrdi....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar