torsdag 21. april 2011

Barndommens paradis...

duftanes pinselilje og tapt paradis...

længte tellbakers tell Stæinmarslætta mæ tænkestæin...kyrn i skogen æiller på laup ætter sopp om høstn...gæitn som hoppa og sprætt oppætter stæinan...hæstn som står å kvile  på Storlikoiln`...våryre saua og lam som spratt mæ haln tell vers...plokke blomster og sætte i et syiltetøyglass...være mæ han far og hæinte ve`mæ hæstn i skogen...sette på tørrhøylasse mæns hæstn dreg jæmt og trutt og dæ knake i sjækan...mælke kua ilag mæ ho mor mæns mælka sprute i bøtta og sile dæinn ætterpå...og drekke siladråppe...lage kalvedrekka...lage blo`pølsa fra bottn av mæ talg...rosina...saueblo`...skoille sauetarma som brukes tell blo`pølsa...være mæ å lage hakkemat...sy lammeruill...sætte sætte-potet på vårn` og ta oppp nypotet om høstn...barndommen va et paradis på jord førr Vintagepia...

duftanes pinselilje...

Tapt paradis

Mon noe kan skuffe mere
Enn møtet med barndommens trakt
Hvor allting står goldt og ribbet
For drømmenes eventyrdrakt

Her gikk du og levet og stelte
Med blomster og trær og slikt
Og trengte vel ikke å dikte
For du var ditt eget dikt

nydeli`e farge....

Det duvet en gammel fabel
I havens veldige tre
Det suste en lengsel mot forår
Gjennom den våte sne

Gjerdet jeg en gang satt ved
Hva er det igjen av deg
Men den gang sto du og ruvet
Og delte verden for meg

gammelt bestikk i et norgesglass...



Var ikke alt jeg så
En dunkel og deilig gåte
Å hvor de tusen liv
Var til på en annen måte

Billen som løp gjennom gresset
Bien på blomstens munn
Hvor det var MEG som fant dem
Hvor det var mine funn


fantastisk duft...mijnne om vanilje...parfymeduft førr Vintagepia...

Rosens blødende beger
Bøyet seg ømt i min hånd
Aldri har noen rose
Siden bøyet seg sånn

Duggen som skalv i kvelden
Svalen i dagens dans
Hadde de ikke lånt av
mine øynes glans



bestikke e svænsk og e kjøpt på Landromantikk...

Var mon i verden en fyrste
Mere svimlende rik
Maktet en gud å vinne
Jordens forelskelse slik

Jeg går i de samme trakter
Og prøver å finne en venn
Men tingene ser meg i møte
Og kjenner meg ikke igjen


på påsketree` har Vintagepia hængt opp nån gamle kort fra Landstil...

Dert er som å skue inn i
Et land av taushet og is
Men barndoms tyste ruiner
Et evig tapt paradis

Jeg prøver forgjeves å være
Et vesen jeg ikke er
Da hører jeg bruset,bruset
Gjennom min barndoms trær


nostalgisk bilde...akkurat som Vintagepia...

"Gå til den store verden
Bli hard og bli kold og klar
Men gjem etsteds i ditt herte
Minne om noe du var---"

Andre Bjerke

1 kommentar:

  1. tänk om det kunde dofta genom cybern, ljuvlig vårdoft!
    vilka vackra bestick med, kan tänka mig att de är vackert att påskduka med!!!
    vill önksa dig en härlig påsk!
    varmkram lotten

    SvarSlett