torsdag 27. januar 2011

Go`skapan

Lovde i går at eg skulle gje go`skapan deinn oppmerksomheita dæm førrtjæne...så her kjæm en litn serie mæ bilda fra byjnnelsn tell korsn dæm e i dag....


her e ett av go`skapan i startgropa...gubben byjnnte på dæ i fjor høst...dæm e laga av hobbyplate...og dæ tok mijnst et par måna...mijnst...dæ va meir arbei` einn vi hadde rægna mæ...har ikkje starta på nåkka nytt prosjækt ætter dissan skapan og trur dæ bli einda ei stuinn tell...dæ e ganske så enersjikrævanes at eg trur vi bli å veinte iaillfaill tell ut på vårn`...


han har fræsa spor i mettn av skoffen slik at dæ ser ut som to skoffe når dæm sættes på plass i skape....genialt....


så blei skapan malt først mæ grått og så mæ kvitt...


og gnekka mæ stearin på strategiske plassa over dæ gråe før dæ blei malt over mæ kvitt førr så å bli ganske krafti patinert eiller sjabba som eg like å kaille dæ...

 

nærbilde av toppen...dæ e limt sammen to hobbyplate som blei fræsa spor i og først malt mæ kvitt og grått og gnekka mæ stearin og så malt mæ svart før dæm blei pussa mæ vældi fin ståluill...



oppe e dæ laga en bue...



dæ blei borra holl tell spilan og dæm e limt fast...de gamle fine koppan fra Fretex i Harstad tar seg fint ut i go`skapan....



knottan sto på de gamle overskapan...mæn eg trur vi bli å bytte tell skoffegrep i svart eiller grått ætterkvært...dæm hæng på kvær sia av dær kjøkkenvefta skal komme...deinn måtte vi ta ne`når vi tok ne`overskapan...i dissan skoffen har vi krydder og te...



dettan har ikkje fådd knotta på skoffen så dæm e ikkje tadd i bruk einda...mæn de gamle porselenstallerknan fuinne op Safa og Fretex e på plass i lag mæ vinglass og sjampanjeglass som vi bruke tell dagli...ikkje tell vin og sjampanje sælvfølgeli...her går dæ i vattn eiller mælk...brus i hælgen og av og tell vin...sjæildn sjampanje...



og i dettan har vi middagstallerkenan...juptallerkenan og frokosttallerkenan samt finkoppan...skapan eiller hyillan blei utruli fin syns eg...sjøl om dæm e en smule upraktisk og eg heiller kuinna tænkt meg å malt toppan brun istede førr svart...mæn nån kompromissa må mainn være velli tell å ijnngå...like godt New England-stiln som eg syns dissan skapan ligne på...ideen tell dissan hyillan eiller skapan e heinta fra ei amerikansk nættsia eg ikkje huske navne på...syns dæ e et utruli haintværk som e gjort av gubben...dæ ligg nån tima bak dæ her prosjækte... i og mæ at dæm e en smule upraktisk og ikkje romme så masse som de gamle skapan har vi tænkt å lage ei dobbel hylla dær vi har knaggrækkehyilla som eg har vist tirliar...dæm e og laga av hobbyplate...deinna hyilla får vi hænge en ainna plass...



nån detaljbilda av hyilla mæ knaggrækka tell huskeråd....


og norgesglass mæ diverse oppi samt krydderkrokke og ei gammel kaffikrokka i porselen fuinne på Safa sett garasjesalg i fjor høst...har fleire drømma om ka vi skal gjøre mæ kjøkkene...dæ trængs nye uinnerskap...ny bænkplata...ny skoffeseksjon...eiller skoffedarium...ny firkaintaa kvit vask i porselen...gammeldags kran eiller blainnebatteri...nytt kjøkkenbord og stola...
mæn Rom blei ikkje bygd på en dag og når hælsa tell både meg og gubben ikkje e på topp tar ting ti...lærte da eg gjekk på etablerarskoln nåkka vældi vekti næmli ka som e dæ vektiasate...næmli de tre t-an...TTT=TING TAR TI`... og ikkje mijnst at dæ e et stort økonomisk løft å pusse opp så må mainn bære ta tæring ætter næring...og smørre seg mæ tålmodiheit og gjøre litt i gangen...

dein gamle boksn atmæ kaffikrokka i hyilla har vorr tanta mi si...ho som eg fekk herbariumme av...og tell høyre et gammelt salt og pepparsætt i nysøll fuinne på bruktmarkede i Dalen...

dæ va aillt førr deinna gangen...no må eg ta kveilln...ute bløs og rægne dæ...glarholka ne` bakken i morratirli...hæildivis står biln nere mæ veien...mæn dæ bli et æventyr å komme seg heilskjinna ne`bakken...trur vi må gryinne...so long

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar