torsdag 23. desember 2010

Og høyt i toppen den blanke stjerne

Da va juletree kommen i hus og pynta ætter aille kunstns regla....min eildste sønn kom heim tell jul i går kveill litt før 12...go`pia og samboarn va og heinta han på bussn på Sætermoen mæns go`guttn og eg va heime og laga heimlaga elgskavpizza så da blei dæ nattmat når dæm kom heim:)  Ætter at matn va førtært pyjnta vi juletree i lag,dæ va arti og utruli koseli!! Sånn blei dæ...


stjærna på snei.....faint ikkje den dingsn som skal sættes på greina førr å fæste lyse som stjærna skal stå på....gubben har ordna dæ no...lyse e fæsta rætt på greina i toppen....litt rødt har snekke seg mæ på tree,flagg og røe kule samt vintagestrutan og sandkakeformen....

syns strutn kler tree godt...dæ skal fyilles mæ konfækt fra Quality Street....jum...jum...

kjærliheit e julas budskap.....

pakkan ligg klar uinner tree....vi voksne e mijnst like speinnt som ongan...dissan e vårres fra eildstedattra mi i Enebakk...nåkka nytt og nåkka gammelt e i dæm...e sååå speinnt......


fleire gava som bærre veinte på å bli pakka opp av speinnte voksne og onga.....


deinna e dæ go`guttn som e mæsst speinnt på.....

kanskje kjæm nissn kjøranes i hæst og kjærre...nissn har ho mamma laga førr nån år stelbakers...ho hadde storproduksjon av sånne nissa i aille størrelsa....ho laga dæmm heilt fra buinn av og strekka og sydde klea tell dæm...dæ va en reportasje om ho i Norge Rundt på sluttn av 80-talle....trur eg har arva litt av kreativitetn fra ho:)

rægne mæ at dæ bli en mini-nisse i år ala go`pia:) Førr om åran va dæ eg som va julenisse og klatra ijnn vindue mæ masse sny på meg....



dissan julekuln har vorre mine og mora tell smboarn sine og hæng ikkje på tree...dæm får hæiller ligge tell pyinnt som "drops" i deinna osteklokka


dropskule...ikkje etanes....


ei av de finaste julekuln....da eg va lita hadde eg mett eia likkje juletre på stjærnefot på romme som min morfar ordna tell meg...eg ælska dæ tree....




bukætt mæ kristtorn...


lita krains mæ kongle ruinnt ei kakeform....


ei julekrybba mæ pærla og glitter....


babyjuletre....dæ finaste eg veit:)


dissan gamle tingan e utruli kjær førr meg...kainn einda mijnnes spæinninga på julaftn fra deinn gang....eg gledde meg spesielt tell gaven fra min morfar...dæ va et juleblad av deinn goe gamle sortn...dæ fijnnes einda og heite Vangsgutan....dæ va pakka ijnn mæ struta i bægge einda som en pompong....
Dæ får være nok førr i kvæill...skal se om dæ kjæm et lite ijnnlægg i morra på julaftn...ha ei go natt!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar