tirsdag 30. november 2010

Førjulsforberedelsa i dæ likkje røe huse i skogen


Ætter heimkomst fra Enebakk bar dæ ut i skogen ætter furugreine førr å lage juledekorasjona. Dæ hjælpe å komme seg litt heimafra førr å heinte inspirasjon;) Eg pekte og gubben saga.... Kongle plokka eg mæns eg va i Enebakk:) Rognebæran blei plokka ei stuinn før eg for nerover. Dæ mainn træng førr å lage deinna type krainsa e tynne griene av f.eks.bjørk,greine av eintn eine eiller furu i passe længda (klepp av små greine mæ ei avbitartang eiller som eg,mæ ei rosetang,fra ei større grein og få ma toppan) Ståltrå eiller sennatrå tell å surre fast greinan på stammen som i dettan tellfeille e forma rund. Ståltrå i ulike varianta (eg har brukt mine gamle fra deinn tia eg hoillt på mæ å "perle") Førr å fæste konglen,surr en bette ståltrå ruinnt nedre einne av kongla,la dæ stå en bette ståltrå igjænn som e tvijnna ruinndt nån ganga og form en einne tell å fæste konglan innimæilla græinan.  Rognebærean e plokka i små buinnta,så dæ e utruli lætt å bære putte dæm innimeilla gran eiller furugreinan.



Furugreine i en kvit kurv e og dekorativt i seg sjøl...bak sjimtes en potensiell kandidat tell å bli pyinnta mæ granbar....vainnkainne træng ikkje å bære brukes tell å vainne blomstran ute om sommarn:)
Utruli ænkelt å bijnne  krainas:) Eg starta mæ å forme en ruinning av bjørkekvessta i passe kjukkelsa,bli dæm førr kjukk,knækk dæm så lætt,så dæm må være ganske så nyjnn:...bøy dæm lætt førr å mjuke dæm litt opp før ringen formes,så knækk dæm ikkje så lætt. Mainn må bruke færske/nyplokka kvesta/greine! Dæ kainn være vanskeli åp fæste ruinningen,så dæ e ænklast å tvijnne litt ståltrå ruinnt førr å fæste deinn.
Så lægg mainn gran eiller furukvesta "mæ sola" lagvis og starte mæ å fæste ståltråen ruinnt greina som e forma ruinn og fæsta mæs ståltrå. Så surre mainn ståltrå ruinnt heile kraisn tell.mainn har fått fæsta aille greinan. Antall greine som fæstes på krainsn e aillt ætter kor kjukk mainn ønske deinn:)


Sånn ser krainsn ut før mainn fæste på kongle og rognebær


Eg laga to krainsa som eg skal hænge opp på varandadøra og meilladøra ut tell gangen.
I norgesglassan ligg rognebæra oppbevart klar tell å puttes på krainsn.
Dæ færdige resultate får dokker se i dæ næste ijnnlægge i morra :)
No e dæ ti førr å fijnne sænga zzzzzzzz
                                                                              

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar